Moet ik in Duitsland belasting betalen over de verhuuropbrengsten van een tweede huis daar?

Als ik een tweede huis in Duitsland ga verhuren, moet ik dan belasting betalen in Duitsland over de opbrengsten?

In Nederland moet ik een rendementsheffing betalen over de waarde van het huis en krijg ik aftrek ivm betalen dubbele belasting. Maar moet ik wel betalen in Duitsland en zo ja, wat zijn de regels?

paulus811
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Ja, u moet over de huuropbrengsten belasting betalen in Duitsland. U bent beschränkt steuerpflichtig (beperkte belastingplicht - geen gunstiger belastingtarief)
Bij het Finanzamt moet u uiterlijk eind mei elk jaar uw aangifte indienen (tenzij u uitstel hebt) De kosten van de verhuur mogen in mindering worden gebracht op de huuropbrengsten. Kosten zijn bijvoorbeeld: reiskosten die u moet maken naar uw tweede woning, beheerskosten en ook een jaarlijk afschrijfpercentage van bijv. 2% waarde woning.
Het is aan te raden de eerste keer een Steuerberater (belastingadviseur) in te schakelen.
fisbel
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Hier heb ik nou iets aan. Dank voor je antwoord fisbel!